Навіщо юридичним особам реєструвати торгову марку?

Навіщо юридичним особам реєструвати торгову марку?

8.08
2019

 Якщо ви цінуєте свою репутацію та хочете надавати клієнтам гарантію надійності та якості, то мати власну торгову марку вам просто необхідно. На сучасному ринку за допомогою торгової марки  споживач може розрізняти товари та послуги різних виробників і вибирати між конкурентною продукцією. До нас, як до юристів звертаються з такими питаннями: «Як зареєструвати торгову марку?», «Яка ціна?», «Які переваги реєстрації торгової марки на ринку?», «Як зареєструвати торгову марку в мережі Інтернет», «Як торгову марку реєструють в рамках Європейського Союзу?». Тому спробуємо розібратись з поставленими питаннями.

 Перш за все, слід визначити, що торгова марка в українському законодавстві визначається як торговельна марка. Відповідно до статті 492 Цивільного кодексу України,  торговельною маркою може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень, які придатні для вирізнення товарів (послуг), що виробляються (надаються) однією особою, від товарів (послуг), що виробляються (надаються) іншими особами. Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, літери, цифри, зображувальні елементи, комбінації кольорів. Порядок реєстрації торговельної марки визначається Законом України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг», якщо зобразити тезисно, то порядок отримання свідоцтва виглядає так:

  1. Підготовка та подання до Укрпатенту заяви про реєстрацію;
  2. Сплата збору;
  3. Проведення експертизи заявки;
  4. Прийняття позитивного рішення за результатами експертизи;
  5. Реєстрація торгової марки та публікація відомостей про видачу свідоцтва;
  6. Оскарження рішення стосовно заявки.

Щодо ціни на реєстрацію, то слід вказати, що в Україні ця ціна нижча, ніж в багатьох інших країнах. Для прикладу, в США електронна подача документів обійдеться вам у 225 доларів, а паперова – 475 доларів, в деяких країнах СНД ціна на реєстрацію становить 275 доларів. Обговорення підвищення ціни на реєстрацію торгової марки в Україні ведеться вже досить давно, і от 12 червня 2019 року Кабінет Міністрів України видав Постанову №496 «Про внесення змін до постанов КМУ від 27.12.2001р. №1756 від 23.12. 2004р. №1716», якою значно підвищив ціни на реєстрацію торгової марки. Зокрема, з 19 липня 2019 року за реєстрацію торгової марки треба заплатити вже 4000 грн, замість 1000 грн, як було раніше. За кожен додатковий клас необхідно заплатити ще по 4000 грн, а за використання слова «Україна» в торговій марці треба заплатити 24 000 грн.

Торгова марка є  важливим капіталом підприємства, і відмова від власної торгової марки схоже на відмову бухгалтера від програми 1С. Великою перевагою в реєстрації торгової марки є те, що це дозволяє уберегти себе від недобросовісної конкуренції. Великі, світові бренди реєструють свої торгові марки майже у всіх країнах, для того щоб ніхто ніяким чином не міг використовувати їх торгову марку. До того ж, є велика кількість судових спорів, щодо неправомірного використання торгових марок. Для прикладу,  відомий спір про «Київський торт». Суть спору полягає в тому, що в 2017 році фабрика «Рошен» звернулась до ТОВ «Ашан Україна Гіпермаркет» з вимогою про припинення продажу торта «Київський», виготовленням якого займалось  ТОВ «Белларія». Позов вмотивований тим, що на упаковці торта, який виготовляє ТОВ «Белларія» зображено листя каштану, яке ще у 1998 р. було зареєстровано за Дочірнім підприємством «Кондитерська корпорація «Рошен». Під час проведення судової експертизи було встановлено, що знак для товарів і послуг позивача та зображення на упаковці й етикетці у відповідача у вигляді листя каштану є настільки схожими, що їх можна сплутати та ввести в оману споживачів стосовно особи виробника. Оскільки, за  компанією «Рошен» було зареєстроване зображення листя каштану, суд задовольнив позовні вимоги компанії «Рошен». Ознайомитись з рішенням Касаційного господарського Суду від 14.08.2018р., № 910/10771/17 можна за посиланням http://reyestr.court.gov.ua/Review/75921786. Таким чином, при реєстрації власної торгової марки ви вбережете себе, свою продукцію чи послуги від недобросовісного використання конкурентів.

Багато спорів, щодо торгових марок виникає і поза правовим простором України. Це пов’язано з тим, що при реєстрації торгової марки на території України, він охороняється нормами виключно в межах нашої держави. Для того щоб правовий захист на торгову марку поширювався в межах інших держав, потрібно здійснити реєстрацію в конкретній країні. Проте такий механізм є не досить зручним та ефективним. Тому на противагу цій системі є Мадридська угода про міжнародну реєстрацію знаків та Мадридський протокол, який закріплює спрощену процедуру подачі документів на реєстрацію. Заявнику  потрібно лише подати одну заявку до Міжнародного бюро інтелектуальної власності через державне відомство у своїй країні, з переліком держав, де він хоче отримати правовий захист. Така процедура обійдеться дешевше, ніж реєструвати торгову марку в кожній країні окремо. Також до переваг слід віднести, що за такою процедурою не доведеться зіштовхуватись з різною законодавчою базою в кожній країні, де проводиться реєстрація. В рамках Європейського Союзу реєстрація торгової марки відбувається дещо інакше. Існує два рівні правової охорони торговельної марки в ЄС, на національному рівні законодавство має бути узгоджено із Директивою №2008/95/ЄС «Про наближення законодавства держав-членів, що стосується торговельних марок» від 22.10.2008р., а на рівні Спільноти торговельні марки охороняються відповідно до Регламенту  №207/2009 від 26.02.2009р. про торговельну марку Спільноти.

Паризька конвенція про охорону промислової власності від 20 березня 1883 року, яка є частиною українського законодавства з 1991 року, закріплює в статті 10 що, країни Союзу зобов’язані забезпечити громадянам країн, що беруть участь у Союзі ефективний захист від недобросовісної конкуренції. Тож, український законодавець передбачив такий захист, зокрема в статті 20 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг», яка передбачає, що на вимогу власника свідоцтва таке порушення повинно бути припинено, а порушник зобов’язаний відшкодувати власнику свідоцтва заподіяні збитки. 

Все більшої популярності набуває реєстрація торгової марки в мережі Інтернет. Всім відомий Білл Гейтс колись казав, що «Через 10 років залишиться всього два типи компанії: ті, які в Інтернеті, і ті, які пішли з ринку». Для того,  щоб мати торгову марку в мережі Інтернет, вам знадобиться створення власного домену,  Домен або доменне ім’я —це основна частина адреси сайту в інтернеті. Доменні імена завжди складаються з двох або більше частин, розділених крапкою. Права частина — «ua» відповідає географічному положенню  позначає країну, «com» або «org» характеризує форму організації для якої призначається сайт, в даному випадку це комерційна організація або деяка організація без вказівки її спрямованості. Згідно чинного законодавства, реєстрація домену в зоні «ua»  можлива лише за наявності: свідоцтва України на знак для товарів і послуг, виданого Державною службою інтелектуальної власності України, договору про передачу права власності на знак для товарів і послуг або ліцензійної угоди з правовласником знака, зазначеним у свідоцтві. Із переліченими документами вам слід звернутись до реєстранта. Процедура реєстрації домену  здійснюється відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання використання доменних імен державними органами в українському сегменті Інтернету» №851 від 21.10. 2015р. та «Регламенту реєстрації доменних імен в домені COM.UA.»

Отже, мати власну торгову марку – це і захист від недобросовісної конкуренції, і підвищення іміджу компанії, і гарантія ексклюзивності.

Залишилиcь запитання?